Az inflációt – bármennyire is szokatlanul hangzik – vállalkozása javára fordíthatja. Persze mindennek ára van – és jobb esetben csupán annyi, hogy alaposan át kell alakítani a korábbi üzleti terveket. Más esetben azonban messze több mindenre lesz szükség, ideértve az árképzés módosítását, vagy a gyártási/beszerzési láncok átalakítását.
Igazítsa vállalkozásának árképzését a változó viszonyokhoz
Az igazgatótanácsoktól az élelmiszerboltokig az infláció mindenkit érint. Éppen ezért a gyorsan emelkedő költségek szükségessé teszik az árképzési statégia átalakítását, ami sok vállalatot arra csábít, hogy mindenütt emelje az árait.
Az áremelés fontos, csak a módja nem mindegy
Az egyszerű, általános áremelés olyan, mint mindenfajta körültekintés nélkül elküldeni az ügyfelek egy részét, függetlenül attól, hogy mennyire lojálisak vagy pozitív az érzelmi kapcsolatuk a céggel.
Az áremelés, ha nem alkalmazzák óvatosan, súlyosan károsíthatja az ügyfélkapcsolatokat, csökkentheti az eladásokat és ronthatja az árrést.
Mivel néznek most szembe a fogyasztók és a vállalatvezetők?
A fogyasztók viselkedésére egyre inkább érvényes B2B, B2C és D2C esetében egyaránt, hogy a vásárlás előtt tájékozódnak.
Kisfogyasztói szegmensben például a „kettőt egy áráért” kifejezésre vonatkozó keresési érdeklődés 30%-os megugrását eredményezte éves összehasonlításban. Ugyanebben az időszakban a „hűségprogram” kifejezés iránti keresési érdeklődés 45%-os növekedését tapasztaltuk.
Hét tennivaló a pozitív eredményért növekvő infláció idején
Annak érdekében, hogy sikeresen megbirkózhasson az infláció, a recesszió és a gazdasági viharok hatásaival, egy teljes cikkben foglaltuk össze a tennivalóit. Mielőtt szolgáltatásai árát az inflációhoz igazítaná, vegye figyelembe a következőket:
- Finomhangolja az árengedményeket és promóciókat, és maximalizálja a nem árképző eszközöket. Maximalizálja az ügyfelei értéknövelő tényezőit vagy nem-árbeli tőkeáttételeit.
- Vizsgálja felül a múltban hozott „kevésbé optimális” árképzési döntéseket. Értékelje újra a termékportfólióját.
- Alkalmazza az árváltozásokhoz való alkalmazkodás művészetét és tudományát, valamint a kiigazítási stratégiákat. Kutassa fel az árpotenciálját és a célokat.
- Építsen fel egy strukturált és célzott árképzési stratégiát. Tervezze meg az árképzésen túli lehetőségeket a költségek csökkentésére.
- Vegye számba a meglévő szerződéseket. Differenciálja a bevételi csatornákat.
- Gyorsítsa meg tízszeresére a döntéshozatalt. Hozzon létre egy elkötelezett tanácsot.
- Tegye szervezetét mozgékonyabbá és agilisabbá. Csökkentse a terméktervezés költségeit, és kommunikáljon hatékonyan, mind belsőleg, mind külsőleg.
Fordítsa az inflációt a saját javára – ne hárítsa át teljes egészében a költségeket a vevőkre!
Szerző: dr Rónay Péter ipari marketing specialista