A modern technológia megállíthatatlanul halad előre. Sőt, olyan gyorsan fejlődik, hogy a ma embere szinte már nem is tudja követni. Gyakorlatilag néhány évente globálisan megtriplázódik a fejlődés üteme. Valószínűleg pár éven belül teljesen normális lesz a „másik világban” tartózkodni – nagyjából úgy, mint ha csak elugranánk a szomszéd városba kicsit. Ez pedig kihatással lesz a játékokra, az oktatásra és még a sportokra is. De mire számíthatunk valójában?
Megszületik a Mátrix világa?
Valószínűleg még jó darabig nem fogják programból született ügynökök uralni a virtuális teret, és talán fogalmunk is lesz róla, hogy épp abban tartózkodunk. Viszont elkerülhetetlen, hogy ez a virtuális tér – azaz VR –, amit jelenleg egyre szélesebb körben alkalmaznak, folyamatosan valóságosabbá váljon a számunkra. Míg pár éve csupán gyerekcipőben járt ez a technológia, ma már bárki beszerezhet otthonra egy VR kütyüt (például egy Oculust), és beléphet a kedvenc játékának virtuális terébe. Ebben bármit megfoghat, és bizony ez az élmény napról napra valóságosabbá válik. Talán otthon még csak alap szinten tudjuk megtapasztalni a virtuális tér érzetét – hiszen a tapintás, a szaglás és a teljes testérzet hiányzik –, viszont már most léteznek olyan gépek, amelyek többre képesek. Jelenleg is készülnek az olyan VR rendszerek, amelyek valószínűleg húsz éven belül szinte minden érzékszervünket képesek lesznek megmozgatni a virtuális világban. Szóval nem árt nyomon követni ezt a technológiát, ugyanis elképesztő távlatokat nyithat – nem csak a játékban és a sportban, de az oktatásban is.
Metaverzumok és játékok
A VR a belépője az olyan nyílt metaverzumoknak, amelyet a Facebook atyja is kitalált, illetve jelenleg is teljes gőzzel fejleszt. Ez pedig magával hozza azokat a lehetőségeket, miszerint a virtuális térben akár eljárhatunk szórakozni, sportolni de még tippelni is. Apropó sport és tippelés: a jövőben valószínű ilyen VR tereket fognak kínálni a különféle magánfejlesztők is. Például bármikor űzhetjük a kedvenc sportunkat, de akár különleges harcművészeti technikákat is elsajátíthatunk a VR által, ahogyan egyébként ez már megvalósult. Ha pedig még tovább megyünk, akár eljárhatunk a kedvenc virtuális terünkbe és „személyesen” játszhatunk vagy éppen ott a virtuális játék. Ahová megtettük a tétjeinket, oda akár el is látogathatunk – főleg ha a sport a virtuális térben játszódik. Ugye mennyire izgalmas? Ráadásul nem csak izgalmas, de rendkívül hasznos is lesz a jövőben a VR világa, amennyiben azt megfelelő tudatossággal használjuk.
Oktatás és kultúra
A VR lehetővé teszi, hogy valóban megélhessünk különféle világokat, és akár megtapasztalhassunk olyan eseményeket, amelyek révén tanulunk is. Lehetővé teszi, hogy kvázi visszautazzunk az időben, és személyesen tapasztalhassuk meg például a középkor világát. Ez pedig rendkívül hasznos lehet az oktatásban és a művelődésben is egyaránt. A technológia nem csak új lehetőségeket nyit, de olyan szintű megtapasztalását nyújtja mindenféle cselekvésnek, amely egyrészt elképesztő előnyökkel jár, ugyanakkor rendkívül félelmetes is lehet. Hiszen ha összemosódik a valóságunk és a virtuális létünk, az bizony igencsak komoly problémákat okozhat. Ebből adódóan kell egyfajta tudatosság is hozzá, hogy valóban a helyén kezelhessük az egészet – legalábbis a jövőben biztosan kelleni fog. Minden esetre a VR technológia további fejlesztése valószínűleg teljesen át fogja reformálni mind az oktatás, mind pedig a kultúra világát.
Összegzés
A VR tehát egyértelműen hasznára válhat az emberiségnek. Nem csak a lehetőségek széles tárházát nyújtja számunkra, de olyan megtapasztalást ad, amire semmi más nem képes. A játékok kézzelfoghatóvá válnak, a sportot ezentúl bárhol űzhetjük – ahelyett, hogy akár kilométereket kéne utaznunk egy-egy edzésre), az oktatás pedig hihetetlenül interaktívvá válhat. Viszont kellő tudatosság és intelligencia nélkül ezt nem lehet megfelelően kezelni. Csupán az emberiségen múlik, hogy a jövőben mire fogja használni ezt az új világot – saját gyarlóságának megélésére vagy a fejlődésre. Ahogyan például az internetnek, úgy a VR világának is két oldala van. Egyedül tőlünk függ, hogy mit és hogyan hozunk ki majd belőle.